zondag 24 september 2006

Doel voor dit jaar!

De afgelopen week is het razend druk geweest. Doordat de vakantie laat viel dit jaar, moest ik voor de gemeente hart aan de slag om alles weer op de rit te krijgen. Na twee weken inhalen, begin ik er eindelijk weer zicht op te krijgen. Er komen verschillende kringleiders bij en dat geeft weer extra lucht. Zo krijgen veel mensen die geen kring hebben toch een geestelijk onderdak. Ook het onderwijsprogramma startte weer. Trainingen geven is één van de leukste dingen die er is.

Ook de studie vergde tijd. Ik ben gestart met een promotie-traject aan de VU. Het master-programma van vorig jaar is zo goed als afgerond. Nog even voor de formaliteiten mijn scriptie een aantal keren laten drukken en dan een gesprek en dan is het klaar. Voor het promotie-traject stroom ik in in het Living Reformed Theology programma. Eigenlijk wil ik dat niet, maar het is niet mogelijk om colleges missiologie te volgen. Er is geen geld voor op de VU, blijkt nu. Helaas kom je dan tot de ontdekking dat er in Nederland erg weinig aan missiologie gedaan wordt op academisch niveau. Dat steekt. Er ligt daar een braak liggend terrein. Kijkend naar Europa moeten er programma's komen die aandacht geven aan zending en gemeentestichting in de stad. Lees het SCP buro rapport en je weet waarop. Ik hoop dat de VU dat gaat oppakken in de toekomst.

Trouwens tijdens, tussen twee haakjes, ik lees nu een boek van F. Leron Shults: Reforming the Doctrine of God. Hij benadert de triniteit vanuit de relatie. Ben net begonnen, maar Shults schijnt een rijzende ster te zijn aan het theologisch firmament. Wel pittige theologische stof, maar een aanrader voor de doorzetter.

Terug bij waar ik was. Door alle drukte komt ik tot de ontdekking dat relaties onder druk komen te staan. Ik heb altijd geroepen dat dat het belangrijkste is. Nu blijkt ik er geen enkele moment voor te kunnen vrijmaken. Er gaat dus iets mis. Ik wil dit jaar daar echt meer aandacht aan geven. Al was het maar omdat dat ook het belangrijkste was wat Jezus deed: met mensen omgaan.

Geen opmerkingen: