donderdag 5 april 2007

Kerk wil wat voor Ondiep doen

Deze kop trok vanmorgen mijn aandacht. Is er dan nog hoop, nadat minister Vogelaar 40 probleemwijken aanwees. Gretig las ik het artikel. Helaas lees ik weinig over de kerk. Tot de laatste regel, ik citeer:
"Wij willen graag iets doen voor jullie. Het is wat ons betreft prima als dat iets is als het aanvegen van de straat. We hebben behoorlijk wat mankracht en u kunt gerust een beroep op ons doen."
Ik wil niet te negatief overkomen, maar ik vraag me af of er iemand naar de kerk komt om te vragen of de straat geveegd kan worden. Ook speelt hier weer het feit dat mensen naar de kerk moeten komen (het attractional model). De kerk gaat helaas niet de wijk in en start zelf een project of laat Jezus zien op een plek met veel onrust (incarnational model). Postitief is in ieder geval dat de kerk ergens nood ziet.
Dat is al weer een stap vooruit.

1 opmerking:

Rick Jansen zei

Tja, Haije, ik heb de zelfde vertwijfeling hierbij. Eenzelfde soort oproep wilde men vanuit een kerk plaatsen in Klarendal. Ik heb ze terug geschreven, dat dit soort dingen beter van binnenuit kunnen gebeuren. Ik denk dat het daardoor is dat we nu gemiddeld 20 mensen per zondag en eenzelfde aantal kinderen en tieners doordeweeks mogen ontvangen. Daar gaat er wonen, helpen en werken aan vooraf.
Overigens komt de minister volgende week maandag in Klarendal. Wij hopen er bij te zijn.