donderdag 29 juni 2006

Naar de roots



Soms, als je zo eens om je heen kijkt naar de drukte van de Randstad, kijk je weleens met een bepaalde weemoed terug naar de rust en de ruimte van het dorp waar je bent geboren en opgegroeid. Ik ben geboren in Easterein. Een dorp van 1000 inwoners, 12 kilometer boven Sneek. Ons huis staat links op de foto met twee dakramen en een schoorsteen. Mijn slaapkamer was aan de andere kant van het huis. Uit mijn raam kon ik de kerk en het kerkhof zien. Ik weet niet beter of je speelde met de grafstenen in het zicht. In de straat waren verschillende winkels en ook de pastorie. De pastorie is inmiddels verkocht, de winkels zijn verdwenen. De essentie van het boek "Hoe God verdween uit Jorwerd" van Geert Mak kan zo om mijn geboortedorp toegepast worden.

Wat mij nog het meest pijn doet, is het leeglopen van de kerk. Zover ik het kan bekijken, is het kerkelijk leven op sterven na dood. Als gereformeerd kind ging ik elke zondag naar de kerk, soms zelfs tweemaal (mijn ouders hebben een dergelijk periode gehad dat we tweemaal moesten). Club, cathechesatie, dopen, begrafenissen, dat alles heeft zich afgespeeld in de Gereformeerde kerk aan de Wynserdyk. Nu is het gebouw verkocht aan een kunstenaar. Veel kerken trouwens zijn dat lot beschoren op het platteland van Frylân. Het dorpsleven krijgt door het verdwijnen van faciliteiten een ander karakter.

Al met al is het toch nog steefs een mooi dorp, waar toch een groot deel van mijn hart ligt.

Geen opmerkingen: