vrijdag 23 december 2005

The Chronicles of Narnia


Een tijdje geleden hebben Harry Zijlstra en ik weer eens een dagje met elkaar opgetrokken. Het is goed om weer eens gewoon bij te kletsen over alles wat ons bezighoudt. Lopend door Utrecht kwamen we beiden de jaren 80 versie van de "Chronicles van Narnia" tegen. De BBC wil op het succes van de nieuwe film meesurfen en heeft deze oude versie opnieuw uitgebracht. Direct aangeschaft natuurlijk, had ik ook weer een Sinterklaas kadootje voor Mariska.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben geraakt van de inhoud van deze film. De special effects in deze oude versie zijn niet zo "special", maar de inhoud geeft op magistrale wijze weer wat Jezus voor ons heeft gedaan. C.S. Lewis heeft een meesterwerk geschreven. Ik zal de inhoud niet verklappen, maar het is een aanrader om gewoon te gaan kijken.

De kritiek op Narnia zwelt in christelijk Nederland aan. Prima natuurlijk, want elk christen moet toetsen en het goede behouden. Met name het gebruik van mythische wezens door Lewis is een doorn in het oog. De stap naar het occulte is snel gemaakt. Mijns inziens is deze conclusie nogal haastig gemaakt. Het occulte neemt in de echte wereld geheel andere vormen aan dat de fantasiewereld die Lewis schiep. Hij daalt af op het niveau van een kind en laat zien wat Alsan als plaatsvervanger voor Edmund doet. Dat is de kern van wat Jezus deed. Bekijk het verhaal door de ogen van het evangelie. Ik zag in de jaren 80 versie opmerkelijke dingen die zijn blijven hangen. Ik ga kijken naar de update!

Lees maar eens het verhaal achter het verhaal op: http://www.thelife.nl/

Geen opmerkingen: