zondag 13 augustus 2006

Simple church (2)

Ik ben al jaren op zoek naar de essentie van de kerk. Dat was ook de reden dat ik e.e.a. op een rij zetten in het vorige "stukje". Na Teenstreet komt je weer thuis en ga je nadenken wat je met dat wat je hebt gehoord wil gaan doen. Ik merk dat ik neig naar het verstevigen van contacten. Met tieners, kringleden, vrienden, enz. Ik wil dat ook meer doen het komende jaar. Volgens mij is dat waar de gemeente voor is bedoeld. We zoeken allemaal naar contact. Door het individualisme neemt dat alleen maar toe. Mensen snakken naar echtheid op het relationele vlak. Ik merk dat bij tieners. En ik zie dat ook bij volwassen mensen. Wat kunnen wij eraan doen om dat te laten groeien? Het is meer dan mensen die je niet kent een hand geven aan het begin van een dienst. Het begint bij een keuze. Kiezen om werkelijke relaties aan te gaan. Gastvrij zijn, jezelf open stellen, mensen willen ontmoeten, een schouder aanbieden bij een moeilijk gesprek. Het begint bij een vraag: willen we dat? Maken we die keuze niet of beantwoorden we deze vraag onkennend, dan zie ik weinig toekomst voor de kerk.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee Haije!
Mooi geworden die site, interessant ook. Even een paar interessante links die ik vandaag tegenkwam meer vanuit de britse en australische Emergent scene:
www.moot.uk.net
www.livingroom.org.au
www.smallboatbigsea.org

een een (schijnbaar) interessant boek: "How (not) to speak of God" op een interessante Noord-Ierse site (kijk ook eens bij de links)
www.paperstreet.org.uk/ikon/ (dit heeft niets met de omroep te maken, maar is net als autentik een misspelling met voorbedachte rade:-)
Nos vemos,
Silvester

Haije Bergstra zei

Dank je Silvester, ik ga kijken. Over Moot en Livingroom las ik in het boek Emerging churches van Gibbs en Bolger. Ook een aanrader om te lezen. De sites ga ik bekijken.

Het boek ken ik niet. Ga er nu direct even op kijken.

Groeten, Haije

Anoniem zei

Zomaar Silvester en Haije ontmoeten terwijl ik de dienst van morgen voorbereid... ik ben een bevoorrecht mens.

Ik kijk uit naar je preek, Haije!

tot morgen,

Roland, Parousia West