zaterdag 21 oktober 2006

Jezus maakt gelukkig

Er zijn momenten tijdens college dat er uitspraken van profs blijven hangen. Deze maanden heb ik verschillende colleges gehad van Dr. Van de Beek. Hij is decaan van de theologische faculteit en oprichter van het IRTI (heeft te maken met onderzoek in de reformatorische theologie). Deze week hadden we het over de eschatologie (leer over de toekomst). Hij zei tijdens dat college dat Jezus' troon ten diepste het kruis is. Jezus regeert vanaf het kruis. Dat betekent dat wat Jezus voor de mensheid heeft gedaan in essentie zichtbaar is aan het kruis. Daar werd Hij verworpen en voor iedereen ten toon gesteld.

Daar heb ik nog steeds moeite mee. Ik heb geen moeite met dat wat Van de Beek over Jezus en het kruis zegt, maar dat het daar stopt. Immers Jezus staat ook op de dood en zit naast God de Vader. Deze drie elementen moeten als één geheel worden bekeken: dood, opstanding en verhoging.

Maar dat even terzijde. De tweede stap die hij maakte, is deze. Jezus volgen is hetzelfde lijden ondergaan als Hij. Dat wil bijvoorbeeld zeggen: niet begrepen worden door de mensen om je heen die geen christen zijn, een buitenstaander zijn, allerlei informatie over je heen krijgen die anti-christelijk is en in sommige gevallen ook lichamelijk lijden. Maar, zei hij, dat is nog niet eens het ergste. Uitgespuwd worden door de maatschappij, dat komt hard aan. Dat komt overeen met de ervaringen van Jezus (neem je kruis op...) en Paulus (lees maar in 2Kor11 wat hij heeft meegemaakt als volgeling van Jezus) en de martelaren in Opb6:10.

Ik ben daar nog steeds over aan aan nadenken. Het is enorm blijven hangen. Deze week keek ik ook even naar TBN, een charismatisch kanaal dat hier op de kabel zit. Van verschillende mensen hoorde ik dat zij door Joyce Meyer waren aangesproken. Dus om negen uur 's ochtends deed ik de tv aan om eens te horen wat ze zei. Zij zegt totaal iets anders dan Van de Beek. Al je christen wordt, zei Meyer, dan krijg je succes, geld, een goede baan, goede relaties, enz. Een quote van Meyer die ik vond in een blog en die haar uitspraken van afgelopen week ondersteunen: “Who would want to get in on something where you’re miserable, poor, broke and ugly and you just have to muddle through until you get to heaven?” Er zijn heel veel christenen die Jezus volgen omdat ze er beter van worden. En dat belooft Joyce Meyer ook. Is het daarom zo dat Meyer meer en meer gelezen wordt en haar programma zo populair is? Vindt er een opleving plaats van het welvaartsevangelie?

Dat vind ik in het geheel niet terug in de bijbel. Veel christenen volgen Jezus niet omdat Jezus God is. Omdat God deze hele wereld gemaakt heeft en er in al Zijn glorie boven staat. Omdat we niet van onszelf zijn, maar van Hem. Hij heeft ons gemaakt. Daar ligt volgens mij het wezen van het christen-zijn. En als we Jezus volgen dan zijn we kruisdragers in deze wereld. Hoe vaak heb ik ook niet gezegd tegen niet-christenen dat wanneer je christen wordt je het eeuwig leven krijgt. Is dat waar het om gaat? Dat je er wat voor terug krijgt? Nee, zegt van de Beek. En daarin sluit ik me bij hem aan. Ik wil Jezus volgen omdat Jezus Jezus is.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Helaas lijkt het er inderdaad op dat het welvaartsevangelie blijft toenemen in aantal.

Zie ook het artikel op 'oneway':
'Jezus was, materieel gezien, een rijk man'

Erg triest dat mensen zo denken en vaak bedrogen uitkomen.
Het volgende citaat in het artikel op 'oneway vind ik erg bizar:

Hamvraag blijft natuurlijk waarom miljoenen christenen in bijvoorbeeld de Derde Wereld in diepe armoede leven als God juist heeft bedoeld dat ze rijk moeten zijn. Betekent dat wellicht dat ze falen in hun wandel met God? Dat ze geen 'goede' christenen zijn?

Creflo Dollar hoeft ook de beantwoording van die vraag niet lang na te denken. "Ja, dat denk ik inderdaad", zegt hij. "Hun leven is niet in overeenstemming met zoals God wil dat ze leven. Anders zou het hen wel beter zijn gegaan."

Haije Bergstra zei

Beste Joël,

Iedereen mag zijn eigen mening volgen. Het blijkt echter dat dergelijke mensen hun mening nogal dwingend op een ander leggen. Bij Jezus zijn er geen tweederangs volgenlingen, mensen maken die categoriën helaas wel vaak.

Groeten, Haije

Anoniem zei

Helaas ben ik het hier niet mee eens ik heb net een aantal preken van Joyce meyers bekeken.
En als mensen eens stoppen met eenzin qotes en is gaan kijken naar een hele preek zie je absoluut niet dat joyce meyers een welvaart spreekster is
kijk maar eens op haar website naar de preek "dealin with the devil deel 2 specifiek "daar zegt ze juist het tegenovergestelde van wat u beweert.
Stop eens een keer met het bekritiseren van mensen in een bediening en ga zelf is aan de slag om het woord van God te verkondigen!

Anoniem zei

http://ragamuffinsgospel.punt.nl

Haije Bergstra zei

Hallo anonymous,

De bewuste ochtend waarop ik mijn tv aandeed en naar Joyce Meyers luisterde, zei ze de dingen die vergelijkbaar zijn met het citaat dat ik opnam in mijn post. Ik heb niet al haar preken gehoord, maar ik kon er toen niets anders van maken. Mocht je citaten hebben waar zij andere dingen zegt, geef het dan concreet aan waar ik dan kan vinden.

Haije Bergstra