maandag 24 juli 2006

Wat wilde Jezus?

Voor het studieverlof lees ik een aantal boeken die in de "Emerging Church" beweging worden gelezen. Het zijn dus geen boeken die beschrijven wat het fenomeen is, maar van waaruit inspiratie wordt gehaald. Op verschillende websites worden boekenlijstjes afgedrukt en ik heb er een paar aangeschaft en een paar geleend in de bieb van de VU. Er is veel aandacht voor Jezus, Zijn leven en boodschap. Schrijvers als Wright en Yoder zijn populair. Van beide heb ik een boek bestudeerd, beide zoeken naar de doelen die Jezus had op aarde. Wright zoekt het in een laatste exodus. Het Joodse volk wordt bevrijd uit haar onderdrukking en ziet in Jezus de beloofde Messias. Yoder zegt dat Jezus het Jubeljaar aankondigt (Luk4:19). Bij hem krijgt Jezus, naast de evangelieverkondiging, een sociale invulling. Jezus verkondigt bevrijding van de armen en de gevangenen. Jezus krijgt bij Yoder een ethisch karakter. Yoder, als anabaptist, heeft een sterk pacifistisch karakter. Ook al ben ik het niet altijd met hem eens, hij zet je tot nadenken.

Binnen evangelische kringen krijgen de ethische aanspraken van Jezus niet veel aandacht. Yoder zet dat denkproces bij mij in werking!

Geen opmerkingen: