vrijdag 5 januari 2007

A New Kind Of Christian

De triologie van Brain McLaren is een aanrader. Toch heb ik wel een paar problemen met zijn theologische stellingnames (sommige ook niet trouwens). Dat werd vergroot door een blog-entry op Radical Conqruency. In deze entry wordt een oproep gedaan om "Evolution Sunday" te promoten. Doel van de dag is het onder de aandacht brengen van de relatie tussen geloof en wetenschap. Een aantal kerkelijk werkers in de VS hebben een soort petitie opgesteld waarin ze zeggen dat ze:

“believe that the timeless truths of the Bible and the discoveries of modern science may comfortably coexist. We believe that the theory of evolution is a foundational scientific truth, one that has stood up to rigorous scrutiny and upon which much of human knowledge and achievement rests.”

McLaren beschrijft de gesprekken tussen meerdere mensen die de nodige levensvragen hebben. Hij past een vrije forse decontructie toe op het scheppingsverhaal en de eerste 11 hoofstukken van Genesis. Ik heb met name problemen met zijn bijbelgebruik. Ik ben in het geheel geen tegenstander van zijn narratieve benadering, maar ik zit toch wel aan te hikken teggen zijn benadering van Genesis. Het gaat me niet in de eerst plaats om evolutie of schepping of een combinatie van beide. Ik kan niet meekomen in de wijze waarop het de bijbeltekst gebruikt. Dit Neo-liberale denken zie je meer terug in emerging churches. Heeft één van jullie de boeken gelezen? Hoe sta jij er tegenover?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb recent (31 december) een post geschreven op mijn blog over neo-liberale tendensen bij McLaren en anderen, waar ik mijn bedenkingen bij heb. De bekende evangelicale theoloog D.A. Carson laat in zijn boek 'Becoming Conversant With The Emerging Church' geen spaan heel van McLaren. Ik vind dat hij wel ver gaat, maar ik herkende mij in veel van zijn kritiek. N.a.v. dat boek is er overigens ook weer een hele webdiscussie op gang gekomen.

Nico-Dirk van Loo zei

Naar mijn gevoel slaat Carson in z'n boek de plank af en toe fors mis. Maar Brian gaat ook nogal ver/te ver. En dat de evolutie theorie "rigorous scrutiny" heeft doorstaan, wil ik als moleculair bioloog nog wel ter discussie stellen.

De Neoliberale tendensen zijn een uitdaging voor emergers, vandaag heb ik net een post geschreven over het mislukte GKV experiment, maar het is nu aan de emerging conversation om het eens anders te doen. En volgens mij is dat best wel lastig. Maar eerst zal ik me eens echt moeten verdiepen in de neoliberale touch.

Haije Bergstra zei

Ik heb een post van 12 januari opnieuw aan McLaren gewijd.