vrijdag 12 januari 2007

Is de Emerging Church neo-liberaal?

Eerder schreef ik over de neo-liberale invloeden die zichtbaar zijn bij Brain McLaren. Daniël de Wolf schreef eerder over waarheidclaims en het hellende vlak van de schriftkritiek:
Ze lijken zoveel moeite te hebben met waarheidsclaims en zo gefrustreerd door conservatief evangelicalisme, dat ze meer lijken te neigen naar liberalisme en zich lijken te begeven op het hellende vlak van schriftkritiek. Vergaand reductionisme en relativisme lijken het gevolg van een anti-absolutistische houding bij sommige emergers.
Ik denk niet dat er sprake is van schriftkritiek. De schriftkritiek stamt uit het modernisme/Verlichting en McLaren sluit juist aan bij het post-modernisme. Over de anti-absolutistische houding is nog wel wat meer te zeggen, maar dat komt in een andere post.

McLaren is volgens mij beïnvloed door Hans Frei en George Lindbeck, beide post-liberale of narratieve theologen. De narratieve theologie is vooral verbonden met de Universiteit van Yale (de universiteit waar ook Johnathan Edward heeft gedoceerd). Liberalisme zocht haar waarheidsclaims in de cultuur of de menselijke ervaring. De neo-liberale theologie staat daar geheel los van. Ze heeft deze karakteristieken:
  1. Non-foundationalist: Waarheidclaims moeten altijd geïnterpreteerd worden. Ze ontkennen dat "knowlegde is grounded in a set of non-inferential, self evident beliefs". Waarheid is niet terug te voeren op een objectieve grondslag. Dit is zichtbaar in de triologie van McLaren.
  2. Systematische apologetiek wordt afgewezen. Het christendom hoeft zich niet te verdedigen ten opzichte van welke filosofie dan ook.
  3. Ze benadrukken het narratieve aspekt van de bijbel. De verhalen over God worden betrokken op het leven van alle dag.
Bron: The Modern Theologians - David Ford (ed.)


3 opmerkingen:

Nico-Dirk van Loo zei

Alle punten bezie ik een beetje ambivalent. Ze hebben een punt, en ook weer niet. Mijn binnen de GKV getrainde " valse leer instinct" staat op rood, maar dat instinct is niet altijd bijbels en zeker niet gevoelig voor de ruimte die de bijbel biedt als het gaat om culturele inkleuring.

skinfiltr8r zei

Hey Haije ik kom niet vaak op je blog, maar nu toevallig even.
Als het gaat om Emerging Church kan je absoluut niet over "ZE" spreken. En om Brian McLaren in een hokje te plaaten van neo-liberalisme, volgens mij voelt hij zich daar niet in thuis. Hij is een van de vele mensen die zich gewoon eerlijke vragen durft te stellen. Hoeveel van onze kerk is cultuur en kunnen we bijschaven, wat is echt. Waar zijn onze kerken bang voor, emerging chruch (het is maar een naampje voor een beestje) gooien echt niet Het Kind (J.C) met het badwater weg!
Een zin maalt al weken door mijn hoofd:
We don´t doubt God, we doubt our interpretation of God.

Haije Bergstra zei

Beste Rik,

Ik zeg niet dat McLaren het kind weggooit met het badwater. Ik heb nu 6 boeken gelezen van McLaren en dat is wel het laatste wat hij doet. Neo-liberalen gaan meer voor het verhaal dan voor de dogmatiek. Daar is natuurlijk niks mis mee.