maandag 26 februari 2007

Cruicible in Birmingham

Ik ben dit weekend samen met Mariska naar een training bijeenkomst geweest van Crucible. Dit was hetr tweede weekend in een serie van drie over gemeente zijn in de stad en werd georganiseerd door Urban Expressions. Ik had van deze training gehoord op een Netwerkbijeenkomst met Stuart Murray in Den Haag. Als je geïnteresseerd ben in Post-Christendom en gemenstichting in deze tijd, dan moet je alles wat Stuart heeft geschreven, lezen. Aanrader. We waren er niet als enige Nederlanders. Ook Auke, Oeds, Martijn en Matthijs waren erbij. Op de blog van Matthijs kun je ook het programma van het weekend bekijken.

Wat mij opviel tijdens deze dagen dat men in de UK veel verder heeft nagedacht over het zijn in de binnensteden dan nin Nederland. Het begint ook in Nederland te komen, maar nog niet zoveel als in de UK. Grote steden zijn verpauperd en de kerk heeft het erg moeilijk gehad op zich in deze omgeving staande te houden. Ik heb met verschillende mensen gesproken en de verhalen zijn aanstekelijk. We bezochten o.a. een kerk in een wijk in Birmingham. Tegenover de kerk staat een grote moskee. Birmingham is trouwens één van de steden met een groot percentage moslims. Dat brengt heel veel vragen met zich mee. Onder andere: hoe ben je kerk in een multi-religieuze omgeving? Kun je openlijk op straat over Jezus spreken? Hoe is je Godsbeeld? Andere deelnemers uit de UK die dit weekend bezochten, werken in een omgeving met hindoe en sikh tempels. Daartussen is een kerk aanwezig om iets voor de wijk te betekenen.

Er zijn bij mij heel veel vragen opgeroepen. Vragen waar ik nu niet direct een antwoord op kan geven. Soms voelde ik me wel een beetje beschaamd. Al refelecterend vroeg ik me af wat mijn gemeente betekend in de stad. Hopelijk zijn dit profetische woorden: nog niet zoveel, maar we zijn op weg!

Geen opmerkingen: