dinsdag 27 februari 2007

CV2 en OSF

Om deze post te begrijpen is het verstandig eerst deze post en het bijbehorende artikel te lezen van Matthijs Vlaardingenbroek te lezen. Hij schrijft:
Zaterdag 10 februari 2007 organiseerden wij de 5de netwerkavond voor mensen die betrokken zijn bij gemeentestichten, emerging church, nieuwe vormen van kerk-zijn en missionair gemeente zijn. Het thema van deze avond was ‘de kerk op haar smalst’. Ik gaf die avond een korte introductie over dit thema, hetgeen tot een redelijk felle discussie leidde. Terugkijkend hierop lag de schuld hiervoor bij mij, omdat ik in mijn presentatie een foute conclusie had getrokken. Ik had namelijk de puristen en de pragmatici als tegenpolen neergezet; hetgeen ze niet zijn.
Ik was op deze avond aanwezig en bleef met vragen zitten. Misschien ging het te snel of had ik niet helder wat de essentie was van de discussie. Met CV2 wordt bedoeld de aanwezigheid van Christus op die plekken van 2-3 gelovigen samenkomen. OSF betekent organisatie, structuur en functionaliteit). Matthijs corrigeert zichzelf in het artikel, maar ook dan is het voor mij niet helder wat de relatie is tussen het wezen van de kerk (Matthijs noemt dat purisme) en de kaders waarbinnen de kerk functioneert (Matthijs noemt dit pragmatisme). Deze discussie kwam op gang door de thesis van Teun van der Leer die zijn vijf essentiele kenmerken noemt met betrekking tot het wezen van de kerk. Matthijs verbindt de kenmerken aan de twee polen die hij voorstelt.
  • Samenkomen (CV2)
  • Verbondenheid (CV2)
  • Belijden dat Jezus Heer is (CV2)
  • Continuïteit (vormen, gestalte) (OSF)
  • Flexibiliteit (context) (OSF)
  • Charismata (CV2)
Deze invulling gaat volgens mij niet geheel op. Samenkomen is niet alleen puristisch, maar hoort ook bij OSF. Waar komt je samen, hoe doe je het, enz. Kun je van de kenmerken van Teun niet een CV2 pool en een OSF pool aanwijzen? Zo zou dat dan verwoord kunnen worden:
  • Gemeenschap (CV2) <--> Samenkomen (OSF)
  • Apostoliciteit (CV2) <--> Samenwerking (OSF)
  • Belijden: Jezus is Heer (CV2) <--> Als Jezus zijn in de wereld (OSF)
  • Katholiciteit (CV2) <--> Continuïteit in vormen en gestalten (OSF)
  • Wijzen naar het koninkrijk van God (CV2) <--> Flexibel om het Koninkrijk zichbaar te maken (OSF)
  • Basis in de vrucht van de Geest (CV2) <--> Inzetten van de gaven van de Geest (OSF)
Er kan gediscucieerd worden over de gemaakte keuzes. Het is een aanzet tot verdere discussie.

Geen opmerkingen: