vrijdag 2 februari 2007

Half vol of half leeg

Ik ben opgegroeid met een dispensationalistische visie op de toekomst. Dat houdt in dat het in de toekomst met de wereld alleen meer slechter en slechter zal gaan. Er zullen steeds minder christenen bij komen. De maatschappij verloedert en de grote verdrukking is in aantocht (zie ook site van Jaap Spaans). Ik was dan altijd erg blij dat ik deze verdrukking niet hoefde mee te maken, wat voordat alle ellende zou beginnen, was ik met al mijn broeders en zusters al opgenomen in de hemel. Op de bijbelschool kwamen in deze visie al een aantal scheurtjes. Als studenten maakten we grappen over het magazine van het Zoeklicht waar deze "Hal Lindsey" visie om de veertien dagen gratis op de mat viel. Overdag tijdens de lessen eschatologie ontdekte ik dat er mensen in het verleden zijn geweest die totaal anders naar de maatschappij keken. Jonathan Edwards bijvoorbeeld verwachtte dat er opwekkingen zouden plaatsvinden in de toekomst.

Visies worden vaak beïnvloed door de tijdgeest. In Edwards tijd ging men uit van de Amerikaanse droom die het goede bracht. Het ging om vooruitgang, de stijgende lijn. Ook de visie van Darby (vader van het dispensationalisme), is kind van de moderniteit. Zijn gedachtegangen worden populair in de 70er jaren. De jaren van Vietnam en de koude oorlog. Schrijft Hal Linsey niet dat het gevaar uit Rusland en China komt? Inmiddels is de muur gevallen en we denken daar als evangelische toekomstdenkers al weer wat genuanceerder over. Het gevaar komt binnen een paar jaar alleen nog maar uit China.

Het Nieuwe Testament zegt dat de terugkomst van Jezus ons denken over het heden moet bepalen. Ik mis dat wel eens. We kijken zo vaak om ons heen en laten de cultuur onze toekomstvisie bepalen en gaan voorbij aan wat Jezus aan het doen is en het feit dat hij terugkomt. Ik heb best een hekel aan de bandjes waarop staat "What would Jesus do". Deze bandjes zetten mij er toe aan om te kijken hoe Jezus in onze tijd zou hebben gedacht. Er wordt in gedachten een beweging gemaakt van het heden naar het verleden en van het verleden weer terug naar het heden. In onze hersencellen wordt een 2000 jaar grote gedachtesprong gemaakt. Ik vraag me af na drie "Jesus Quests" of de gemiddelde christen weet hoe Jezus zou reageren, met name als je bedenkt dat de bijbel minimaal wordt gelezen. Ik ben zeer aangesproken door what Len Sweet op de achterflap van een boek schreef: "Wat is Jezus aan nu het doen?" (what is Jesus doing?). Sweet kijkt naar het heden en maakt mij scherp om naar die dingen te kijken waarin we Jezus' handelen kunnen zien.

Ten tweede moet onze toekomst ons heden bepalen. Een week of twee terug hebben we een dienst op zondag en een kringavond besteed aan de terugkomst van Jezus. In de mails die ik als reactie kreeg, bleken er weinig mensen met de terugkomst van Jezus bezig te zijn. Ze houden zich meer bezig met herkenning van geliefden of hoe de hemel eruit ziet. Het spoort hen blijkbaar niet aan tot iets. Wat dat dan ook mag zijn. Eingenlijk is dat onbegrijpelijk. Wij maken ons huis schoon als we visite krijgen, kopen een taart en zetten een vers bakkie koffie. Maar het feit dat Jezus terugkomt, zet hele evangelische volkstammen nauwelijks in beweging. Ik ben zeer gecharmeerd van Albert Simpson die dit motto had: "Bringing back the King". Naar aanleiding van Matt24:14 zei Hij dat we door mensen van Jezus te vertellen en voor te leven, we Zijn komst kunnen bespoedigen. Daar zitten theologisch nog wel wat haken en ogen aan, maar zijn uitspraak zet je wel in beweging. Al was het alleen maar in gedachten.....

Daarom wil ik mijzelf nu ook afvragen:
  • "Wat is Jezus aan het doen in Gouda.....?" Vul je eigen omgeving maar aan.
  • Hoe bepaalt het feit van Jezus' terugkomst mijn denken en handelen nu?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

What would Jesus do? What is Jesus doing? Goede vragen!
Het is absoluut waar dat wij ons eigenlijk niet goed kunnen voorstellen wat Jezus gedaan zou hebben in onze situaties, maar ik denk dat het zeker belangrijk is om bij alles wat je doet aan Jezus te denken en of je keuzes niet in strijd zijn met de bijbel (en in die zin heb ik geen hekel aan die bandjes)
Wat de tweede vraag betreft en over Zijn terugkomst, moet ik bekennen dat ik ben als velen. Ik kijk niet verwachtingsvol uit naar de Zijn terugkomst. En natuurlijk vertel ik over Jezus als mensen geïntresseerd lijken te zijn, maar verder doe ik niets. Ik ben dan nog niet zo lang christen, maar voor nu is het een 'ver van mijn bed show'. Kan het me allemaal niet zo goed voorstellen.

groetjes Sofieke

Haije Bergstra zei

Hallo Sofieke,

Ik heb in die zin een hekel aan deze bandjes omdat je steeds weer opnieuw je moet verplaatsen in Jezus. Ik geloof dat dat wat je doet moet voortkomen uit je relatie met Jezus. Dat betekent dat Jezus in je moet werken door Zijn Heilige Geest (natuurlijk op grond van de bijbel). Je moet zo doordrenkt zijn van Jezus dat je doet wat Jezus zou doen, zonder je deze vraag steeds opnieuw te stellen. Het is net als auto leren rijden. In eerste instantie moet je eraan denken dat je de buitenspiegel, binnenspiegel, koppeling enz. in de goede volgorde moet gebruiken. Het zou niet juist zijn dat je steeds moet afvragen: "Wat zou de instructeur in dit geval gedaan hebben?" Op een gegeven moment wordt het iets dat we vanzelf doen. Ook al zal de relatie met Jezus nooit perfect zijn, toch zal Hij steeds meer en meer van ons "bezit" nemen, zodat we vanuit Hem gaan denken.

Anoniem zei

Hou altijd wel van die vergelijkingen, die maken een hoop duidelijk! Nou heb ik ook veel lessen nodig gehad om te kunnen auto(en motor)rijden, haha. Dat automatisme in het christen zijn zal op een dag ook wel moeten lukken.
Voorlopig moet ik nog heel hard nadenken hoe ik moet schakelen, maar hoop op een dag wel mijn 'rijbewijs' te halen. Heb gelukkig goede instructeurs die me op weg helpen :)

Anoniem zei

Hey Haije,

Via Silvester's blog ben ik op de jouwe terecht gekomen. Cool om te lezen wat voor zaken jou bezig houden en wat je erover te zeggen hebt.

Ik moest bij deze entry denken aan wat Tony Campolo (ik ben niet zijn grootstse fan, maar vindt wel dat hij soms hele goede dingen zegt) eens zei: would you still follow Jesus if there were no heaven or hell? Peter Scheele in zijn boek over leverworst en communicatie heeft het daar ook over, als hij zegt dat de reden dat christenen nadenken over de hemel alles te maken heeft met de persoon van Jezus en het feit dat hij daar is. Waar anders zou je willen zijn dan in God's aanwezigheid?

In zijn woorden: -vraag- Dus jij bedoelt, dat het belangrijker is dat ik in de hemel ben met God,dan dat ik op een mooie locatie in de lucht zit? -antwoord- Jazeker. Als je bij wijze van spreken in de hel bent, maar je bent dichtbij God, dan is het geen hel meer. Als je in de hemel bent, maar er is niets (meer) van God te merken, dan is het een hel!

Haije Bergstra zei

Hallo Freek,

Leuk dat je ook eens naar mijn blog kijkt. Alles goed?

Nee, ik bedoel niet dat ik liever bij Jezus in de hemel ben en dan niet meer door deze aardse beslommeringen beïnvloed wordt. Verre van dat. Waar het mij omgaat is dat alles wat we nu doen, gedreven moet zijn door het feit dat Jezus eens in "levende lijve" terug komt. Dat betekent dat we nu al helemaal door Hem in beslag genomen moeten worden (een beetje zoals in Lukas18:8 staat). Ik ben zeer gekant tegen een dualistisch aarde en hemel verhaal. Als we nu helemaal vol zijn van God en ons leven hier daar door laten leiden, merken we dus al iets van het moment dat echt alles en iedereen vol is van God. Ook al kan het maar heel beperkt, streef ik toch naar een beetje hemel op aarde, totdat de hemel op aarde verschijnt.

Anoniem zei

hmm.. ik heb het zeker een beetje verkeerd opgeschreven. of je moet mijn reply nog een keertje lezen. in ieder geval zijn campolo, scheele en freek :) het helemaal met je eens.