zaterdag 3 juni 2006

Emerging church (1)

Verschillende mensen hebben mij gevraagd wat ik ga doen tijdens mijn studieverlof. Meestal zeg ik dan dat ik onderzoek ga doen naar nieuwe kerkvormen. En dat is ook zo, maar het is nog iets specifieker. Ik wil onderzoeken waar de "emerging church" movement voor staat. In het boek "The younger Evangelicals" beschrijft Robert Webber een aantal kenmerken van deze beweging. Hij maakt onderscheid tussen het Willow model en het "emerging" model. Willow nodigt mensen uit om naar de diensten te komen; deze diensten zijn laag drempelig en "seeker sensitive". Ze willen niet-gelovige gasten kennis laten maken met het christelijk geloof. Willow heeft een bedrijfsmatig karakter met een strakke hierarchie met een "directeur" aan het hoofd. Leiderschap in het bedrijfsleven en in Willow verschillen niet veel van elkaar. Ik generaliseer nu erg, maar de ruwe schets geeft wel de essentie aan.

De "younger evangelicals" zien de kerk als een missionaire gemeenschap waarbij elke bezoeker een dienende bediening heeft. De gemeenschap is een missionaire beweging, het is het DNA van de gemeente. Frost en Hirsch verwoorden dit verschil "The shaping of things to come" in twee termen: (1) attractional en (2) incarnational. Met de eerste term willen ze zeggen dat veel gemeenten mensen uitnodigen naar de diensten op zondag (Willow model). De diensten zijn zo ingericht dat ze de drempel voor nieuwkomers zo laag mogelijk houden.

Wat willen zij zeggen over "incarnational"?
For us the Incarnation is an absolutely fundamental doctrine, not just as an irreducible part of the Christian confession, but also as a theological prism trough which we view our entrire missional tast in the world. So when we talk of incarnational mission, we hope to, in some real way, directly draw inspiration and motivation from that unique act whereby God entered into our world and into the human condition in the person of Jesus Christ.
Jezus Christus is het voorbeeld. De kerk moet net als Jezus zich indentificeren met de maatschappij waarin ze is geplaatst. De kerk is geen ontvangende, maar een gezonden gemeenschap. Ze is kerk in de samenleving. Het is van belang de cultuur te leren kennen en in de cultuur de boodschap van Jezus te laten horen.

Geen opmerkingen: