maandag 19 juni 2006

Occultisme op de VU

Ik moet een beetje bijschrijven. Ik heb vorige week veel gedaan, dus er is veel te zeggen. In de eerste plaats ging ik met Arno op woensdag naar een studiedag op de VU die over occultisme ging. Met name ging het over jongeren die eerst onschuldig en later meer onder invloed komen van het kwaad. De beste spreekbeurt was van Evelien van Staalduine die het onderwerp belichtte vanuit het OT en NT. Terecht zei ze dat de terughoudendheid van de bijbel over dit onderwerp groot is. Andere boeken die hier wel veel aandacht voor hadden, zijn niet in de bijbel terecht gekomen.

Ze stelde aan het einde de vraag of demonen persoonlijke of onpersoonlijke machten zijn. Ook Kees van Kooi maakte daarover een opmerking. Hij zei dat we bij de duivel niet kunnen spreken van een persoon. Hij noemde de duivel een misbaksel en een on-persoon. Ik heb dat nog nagevraagd bij Kees en hij maakte daar volgens mij een principe kwestie van. Hij wilde de duivel niet aanspreken aan persoon. Dat geeft hem teveel eer. Ik ben er nog niet uit, omdat de duivel zich vaak op persoonlijke wijze manifesteert. Het is ook mogelijk dat de persoonlijk manifestatie niet wil zeggen dat we met een persoon te maken hebben. De definitie van de term "persoon" wordt dan van belang.

Jammer dat de relatie tussen psychologie en occultisme tijdens deze dag niet uit de verf kwam. De spreekster die hiervoor was gevraagd, kwam met een verhaal over identiteit dat in het geheel niet aansloot bij het onderwerp. Toch is het interessant om juist dat nog een te belichten.

Geen opmerkingen: