donderdag 1 maart 2007

Buurtpreventie

Een aantal maanden geleden ben ik in een buurtpreventieproject gaan zitten. Na het Crucible weekend in Birmingham werd ik weer eens bepaald bij het betrokken zijn bij de wijk. Ik heb in het verleden een zeker dualisme ervaren tussen mijn christen-zijn en de "wereld". Dat is een oneigenlijk dualisme, want de "wereld" maakt deel uit van mijn leefwereld. Jezus zei al dat we uit de wereld, maar wel in de wereld gezonden zijn. Van een dualisme is dus in het geheel geen sprake. Vanavond was er de jaarlijkse bewonersavond voor en in de wijk. Een heel aantal nieuwe projecten passeerden de revu. Er gaat nogal wat gebouwd worden. Nu kerkt mijn gemeente in dezelfde wijk. Dit vroeg ik mij af: "Is men hier op de hoogte van het feit dat wij zondags in deze wijk samenkomen?" Of, wat kan een evangelische gemeente betekenen voor een dergelijke wijk? Ik heb daar niet direct een anwoord op. Het blijft me bezighouden. Eén ding lijkt mij wel belangrijk: aanwezig zijn!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Haije, kleine typo:

Je doelt waarschijnlijk op Johannes 17:14 "Ik heb hun uw woord gegeven. De wereld haat hen, omdat ze niet bij de wereld horen, zoals ook ik niet bij de wereld hoor." (WB95)

We zijn niet van de wereld, maar er wel in.

Haije Bergstra zei

Hallo Matthijs,

Inderdaad heb ik "van" en "in" omgewisseld. Jezus zegt in Joh17:14+16 dat we niet uit de wereld zijn en in vers 18 dat we wel in de wereld gezonden zijn. Dank voor het nauwkeurig lezen. Ik bedoelde te zeggen wat jij aangeeft.

Hendrik Jan van Houwelingen zei

Heel goed. Op die manier kunnen we wat betekenen voor de wijk en de plek waar we wonen. Ik ben een tijdje terug gevraagd om zitting te nemen in het schoolbestuur van de school van Julian. Een school in en voor de wijk. Ik ben benieuwd wat ik daarin mag betekenen.