dinsdag 13 maart 2007

Kan er uit Oosterend iets goeds komen?

Het blijkt dat uit mijn geboortedorp grote theologen kunnen voortkomen. Nu wist ik al dat Oepke Noordmans het levenslicht zag in Oosterend, maar vandaag las ik in de krant dat de grote Herman Ridderbos het levenslicht zag in de gereformeerde pastorie aan de Wynserdyk. Ik ging in mijn jeugd elke zondag naar de kerk waar zijn vader predikant was. Ik heb vaak in het catechesatielokaal over de foto's heen gekeken en niet beseft dat achter de zwart witte gezichten grote mensen schuil gingen. Ik denk dat je eerst ouder moet worden om dat te beseffen en om het te waarderen. Ridderbos overleed afgelopen donderdag op negentigjarige leeftijd.

Ik heb veel gehad aan zijn boek "Christus de zin der geschiedenis". Dit boek werd mij onder de aandacht gebracht door Henk Bakker, die Systematische vakken doceerde aan de Evangelische Bijbelschool. Ridderbos gaat in zijn theologie uit van de gedachte dat Jezus het middelpunt is waar Gods handelen om draait. Dat zal een gemiddelde evangelicaal niet onbekend in de oren klinken. Ook de CAMA basseert haar logo op de centraliteit van Jezus. Maar naast de theologen van zijn tijd gaf hij een duidelijk richting aan. Denk aan de verzoeningsbenadering van Wiersinga in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Ridderbos heeft altijd de klassieke verzoening door voldoening verdedigd. Het belangrijkste boek van Ridderbos is volgens mij "Paulus, ontwerp van zijn theologie". Ridderbos laat een rijke traditie achter.

Geen opmerkingen: