donderdag 22 maart 2007

Metaforen voor leiderschap

Rik Zutphen reageert op een post die ging over leiderschap.

In zijn boek Making sense of Church gebruikt Spencer Burke geweldig goede metaforen voor andere aspecten van de post moderne (toekomstige?) kerk.

Ik geloof in het ieder heeft iets principe/open source leiderschap en kerkmodel. Hoe vreselijk dat voor de mensen misschien nu nog mag klinken. Maar uiteindelijk is God de herder en zal Hij leiden, niet wij. En Hij zal dat doen door de minst waarschijnlijke mensen, sowieso door vrouwen (wat ik verre van onwaarschijnlijk vindt, en erg wenselijk) maar ook door kinderen heen, en juist mensen die hun leven verprutsen, omdat die misschien wel open staan voor God.

Maar een gedachte, ook zal de kerk uit hun vel durven te stappen en de reis aangaan.. train the church...church the train.

Ik ga helemaal mee met Rik. Ook al kan ik het niet goed overzien, denk ik dat leiderschap er in de toekomst anders gaat uitzien. Wat Rik beschrijft lijkt veel op de eerste gemeente. Na een aantal posts over leiderschap ben ik er echter nog niet uit. Het blijft tasten naar een goede verwoording en naar Gods weg met Zijn gemeente. Want dat is iets waar Rik duidelijk op wijst, het is Gods gemeente!

1 opmerking:

pmt zei

als je leiding weglaat blijft `geven' over, en dat is waar het om gaat.

http://relirel.blogspot.com/2007/03/leiding-geven.html