zaterdag 10 maart 2007

Modern leiderschap volgens McLaren / Leiderschap (3)

In "Adventure missing the point" belichten Brain McLaren en Tony Campolo en groot aantal onderwerpen die volgens mij op zijn minst opnieuw overdacht moeten worden. Eén aandachtspunt is leiderschap. In deze serie over leiderschap wil ik je deze lijst niet onthouden. McLaren noemt 10 kenmerken van het moderne leiderschap. Ik neem ze hier over en vraag je reactie:
  1. Bijbels analyst: de moderne christelijke leider onderzoekt de bijbel als een wetenschapper. Hij wil kennis verkrijgen door analyse. In in het moderne denken is kennis gelijk aan macht.

  2. "Broadcaster": In de moderniteit laat de leider zijn mening weten. Wanneer zoveel mogelijk mensen zijn mening horen, krijgt hij meer macht. Citaat: "being slick, being smooth, being big, being on the air, that's what makes you a leader".

  3. De techneut: de organisatie is een machine en de leider weet hoe de machine werkt. Hij moet de machine goed afstellen of verbeteren.

  4. De vertegenwoordiger/verkoper: modern leiderschap stelt het winnen van verloren zielen als taak. Daarom moeten er evangelisatieacties of oproepen tot bekering gedaan worden. Het gaat om marketing, verkopen, mensen binnenhalen.

  5. Carrieremaker: Hij klimt van beneden langs de ladder totdat een kerkelijke CEO baan in zicht komt.

  6. Probleemoplosser: Breng het bij hem en hij lost het op.

  7. Apologeet: Hij vertelt hoe het zit en zegt waarom twijfel en scepsis niet juist zijn.

  8. Bedreiging: De moderne leider is bang dat hij er buiten komt te staan. Hij begint te mokken of gebruikt retoriek om zijn leiderschap veilig te stellen.

  9. De allerweter: Hij weet wat hij gelooft, is duidelijk over zijn meningen, fomuleert zijn overtuigingen vlekkeloos.

  10. Solo-optreder: Er is ruimte voor maar één persoon in de stuurhut. Er staat één persoon aan de top van de pyramide.

McLaren is scherp en ik heb dat overgenomen, met name om je te prikkelen. Reageer eens, ik ben erg benieuwd. In mijn volgende post de reactie van McLaren.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Je geeft ook meteen wel heel veel stof om op te reageren zeg...laat ik er één uitpakken waar ik mijn kanttekens bij wil zetten, namelijk de tweede.
Ik denk niet dat een leider zoveel mogelijk zijn mening zomaar moet geven om meer macht te krijgen.
De wil en mening van de leider is geen wet (als een dictator).
Een leider hoort juist goed naar zijn mensen te luisteren, daar zijn eigen mening achterwege te laten. En pas als alles gehoord is (natuurlijk niet in een te grote groep) trekt de leider, met zijn eigen mening en ervaring daar een conclusie uit.
"En zo gaan we het doen."
Bij een goede leider volgt dan de groep zonder twijfel.
De groep houdt dan ook het gevoel dat er naar ze geluisterd is en dat niet alleen de mening van de leider belangrijk is.
De mensen worden op een waardige en democratische manier gestuurd. De handelswijze duurt wat langer, maar op lange termijn krijg je meer voor elkaar.
Doordrukken van de mening van de leider werkt alleen op korte termijn. Op een gegeven moment gaan mensen zich tegen je keren, omdat ze het er niet mee eens zijn.
Bij leiding geven met meningen aanhoren/overwegen/meenemen, zorg je er ook voor dat je mensen kunnen groeien. Wanneer de leider zelf zijn mening maar blijft 'rondstrooien' houd je je mensen klein en afhankelijk (het idee van macht, maar niet van een goede leider).

Haije Bergstra zei

Beste Sofieke,

Ik ben het helemaal met je eens. Jij bevestigt wat McLaren ook zegt. In mij volgende post kun je lezen dat hedendaags leiderschap anders werkt dat hier wordt gezegd. Je moet mensen enthousiast maken, hen dromen laten dromen, hen laten weten dat het veel beter kan, enz. Op die manier gaan harten sneller kloppen en zullen mensen samen met een leider bergen kunnen verzetten. Dank je voor je bijdrage. Je laat zien dat je hier ook niet gelukkig mee bent.

Haije

Nico-Dirk van Loo zei

helaas al te herkenbaar! Robbymac (robbymac.org) is een goede vriend van ons in Canada, hij zit in de emerging conversation aldaar. Van hem en een aantal ervaringen die we hadden in USA en Canada is dit te vaak realiteit.

Haije Bergstra zei

Beste Nico-Dirk,

Ik zal zijn site eens bekijken. Ik kom het helaas ook tegen.

Haije

skinfiltr8r zei

in zijn boek making sense of church http://www.theooze.com/msoc/ heeft hij ook geweldig goede metaforen voor andere aspecten van de post moderne (toekomstige?) kerk.

ik geloof in het ieder heeft iets principe/open source leiderschap en kerkmodel. Hoe vreselijk dat voor de mensen misschien nu nog mag klinken. Maar uiteindelijk is God de herder en zal Hij leiden, niet wij. En Hij zal dat doen door de minst waarschijnlijke mensen, sowieso door vrouwen (wat ik verre van onwaarschijnlijk vindt, en erg wenselijk) maar ook door kinderen heen, en juist mensen die hun leven verprutsen, omdat die misschien wel open staan voor God.

maar een gedachte, ook zal de kerk uit hun vel durven the stappen en de reis aangaan.. train the church...church the train
http://farm1.static.flickr.com/183/421351123_8703f554d0_m.jpg
rik

pmt zei

leiding geven:
als je leiding weglaat blijft `geven' over, en dat is waar het om gaat.

groet,

peTer

http://relirel.blogspot.com/2007/03/leiding-geven.html