woensdag 28 maart 2007

Dienen = geven

peTer schrijft over leidinggeven op zijn blog:
Dit proces is overigens verre van uniek voor de kerk; in `de wereld' leeft het thema ook, getuige een artikeltje in de metro van vandaag. Ik heb het niet gelezen, maar zag toevallig alleen de kop bij een medepassagier die het blad aan het lezen was. Dat zei me genoeg:
"als je leiding weglaat staat er alleen nog: geven. En dat is waar het in wezen om gaat."

Mooi he? God spreekt niet alleen door de bijbel, maar ook door de krant. Zelfs door een reclameblaadje als de metro…Dat vind ik nou gaaf!
In wezen zei Jezus iets dergelijks:

"...Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, en wie van jullie de eerste wil zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen." (Mat. 20:25-28)

"Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven!" (Mat. 10:8)

Jezus sprak met zijn discipelen niet over leiding geven. Ook organiseerde hij geen leiderschapstrainingen. Wat hij wel deed: Hij liet zien hoe je (jezelf) kunt geven. En Hij ging daarbij tot het uiterste.
Ik ben daar over gaan nadenken. Is leidinggeven alleen geven? En is geven gelijk aan dienen? Is leidinggeven en niet leidinggeven dan nog wel te onderscheiden. Immers, elk mens is als christen geroepen om de ander te dienen. Wat is dienen? Jezus liet het aan zijn discipelen zien, maar Hij gaf hen wel opdrachten en Hij stuurde hen erop uit. Dienen en leidinggeven in de stijl van Jezus is dus niet alleen er zijn en geven, maar ook je actief opstellen.

3 opmerkingen:

pmt zei

exactly;
Jezus roept ons op om te dienen, te geven; dat is volgens mij waar het om gaat. Dat lijkt me niet passief, integendeel.
Ik probeer alleen te zeggen dat we meer nadruk zouden moeten leggen op `geven' dan op `leiding'.
Ben benieuwd hoe anderen daarover denken...

mosaicogranada zei

Een nadruk op "geven" is misschien gezond als tegenhanger van veel leidinggevende invullingen. Haije heeft m.i. gelijk dat dit niet voldoet als definitie van leidinggeven. Misschien is de opdracht binnen de kerk (of het koninkrijk) om gefocused te zijn op geven en dienen (waar zijn anders al die gaven voor) maar zijn degenen die dit stimuleren in anderen en hen helpen om te dienen en te geven degenen die op een bijbelse manier leidinggevend dienen. Er blijft echter een spanningsveld, omdat dit namelijk vooral allemaal goed functioneert als alle neuzen dezelfde kant opwijzen. En zo werkt het in de praktijk meestal weer niet.

pmt zei

Ik blijf moeite hebben met de manier waarop nu leiding wordt gegeven binnen de kerk. Ik ga daar de komende tijd eens wat meer over nadenken en schrijven. Zie ook mijn weblog: relirel.blogspot.com