zondag 11 maart 2007

Postmodern leiderschap volgens McLaren / Leiderschap (4)

Na het het moderne leiderschap laat McLaren zien wat volgens hem postmodern leiderschap is. Postmodern leiderschap zal speciaal de mensen aanspreken die jonger zijn dan een jaar of veertig.
  1. Bijbels analyst >>> Geestelijke mentor of wijze. Postmodernen voelen zich volgens McLaren meer aangetrokken tot mensen die wijs zijn. Het gaat om karakters die gevormd zijn door een geestelijk leven met God. De autoriteit van deze leiders is gebasseerd op karakter i.p.v. intellectuele kennis.

  2. "Broadcaster" >>> Luisteraar. Het gaat er niet om hoe hard je roept, maar om hoe goed je luistert naar mensen. Leiders creëren een veilige plek waar mensen kunnen groeien.

  3. De techneut >>> Geestelijke vriend. Denk aan het verschil tussen een wetenschapper die chimpasees onderzoekt en de activist die hen van uitsterven wil redden. Leiders houden van hun teamleden. Ze zijn bij hen betrokken. Ze begeesteren hun mensen (i.p.v. enthousiasmeren).

  4. De vertegenwoordiger/verkoper >>> Danser. Mensen willen niet voor Jezus gewonnen worden. Een verkooppraatje dat klinkt als een ultimatum stoot af (als je nu geen beslissing neemt, ga je naar de hel, wil je dat?). Een leider is een danser. Hij hoort dingen die andere niet horen. Hij helpt mensen stap voor stap de eerste danspassen te zetten. Hij helpt hen bij het ritme en leert hen de muziek waarderen. Totdat er een geweldigde wals of tango tevoorschijn komt.

  5. Carriéremaker >>> Amateur. Het woord amateur komt van amare, liefhebben. Leiderschap communiceert liefde voor mensen en voor de gemeenschap. Het meeste leiderschap kan er voor zorgen dat deze liefde gedoofd wordt. Professionalisme is volgens McLaren één van de donkere kanten van de moderniteit.

  6. Probleemoplosser >>> Inspirator op zoek naar antwoorden. Er zijn zonder twijfel momenten dat er problemen opgelost moeten worden. Maar postmoderne leiders zoeken naar nieuwe avonturen en uitdagingen. Op die manier kunnen oplossingen gevonden worden.

  7. Apologeet >>> Excuses maker. In plaats van antwoorden geven, zal hij vaak excuses aanbieden, omdat de antwoorden vaak zo beperkt zijn. In de moderniteit kreeg je vertrouwen doordat je steeds gelijk had en de goede antwoorden gaf. In de postmoderniteit moet je erkennen dat je het vaak bij het verkeerde eind hebt.

  8. Bedreiging >>> Insluiter. Postmodern leiderschap ziet andere meningen niet als een bedreiging, maar sluit meningen, en dus ook mensen, in. Een postmodern leider denkt niet exclusief, maar inclusief.

  9. De allerweter >>> Zoeker. Moeten christelijke leiders niet zoekers zijn?

  10. Solo-optreder >>> Team-builder. Een leider zorgt dat anderen beter functioneren. Een groep mensen moet beter functioneren, zodat ze op zoek kunnen gaan naar nieuwe avonturen.
Ik zie heel veel goeds in dat wat McLaren zegt. Ik ben het niet helemaal met hem eens, maar ik laat het aan jou over om te kijken wat je ervan vindt. Ik ben benieuwd!

6 opmerkingen:

Nico-Dirk van Loo zei

Als eerste is het een verademing om deze aanpak te lezen. Misschien is het typisch McLaren om het eens helder neer te zetten tegenover het oude. Ik mis even de focus op Jezus, maar hopelijk maakt McLaren dat in z'n boeken in orde

Anoniem zei

Bij 5 bedoel je vast het 'woord' ipv 'wordt' (wil niet zeuren hoor ;)

Haije Bergstra zei

Beste Sofieke,

Inderdaad! 'T staat er nu goed. Ik tiepmiep te snel.

Haije

Anoniem zei

Beste Haije,

Zal ik dan toch nog maar even inhoudelijk reageren in plaats van alleen te zeuren ;)
De meeste dingen klinken inderdaad wel aangenaam in de oren, bij nummer 4 heb ik eigenlijk niet zo'n duidelijk beeld.
De tango klinkt dan wel prettig (haha) en is het belangrijk dat een leider je leert 'dansen', maar een verkoper is soms ook wel nodig.
Toen ik nog niet gekozen had voor Jezus, vond ik de 'verkooppraatjes' juist wel fijn. Iedere 'volger' heeft dan ook zijn eigen methodes nodig.
'Dansen' deed ik zelf wel, die begeleiding in babystapjes hoefde van mij niet zo, zocht het zelf wel uit...Ik had juist iemand nodig die zei waar 't stond.
Take it or leave it.
Dat deed mij volgen, niet naar de man die de verkooppraatjes hield, maar wel naar Jezus.

groeten Sofieke

Haije Bergstra zei

Beste Sofieke,

Wat jij nu beschrijft is denk ik ook wat McLaren bedoeld. Met dansen bedoeld hij denk ik dat hij iemand hints geeft en sturing, maar het niet door de strot duwt. Daar hebben mensen heel weinig aan. Het wijzen op Jezus, zoals Nico Dirk hierboven zegt, is van groot belang. Maar dat zeg jij ook. Voor mijn gevoel komen de meningen van McLaren en jij dicht bij elkaar.

pmt zei

leiding geven:
als je leiding weglaat blijft `geven' over, en dat is waar het om gaat.

groet,

peTer

http://relirel.blogspot.com/2007/03/leiding-geven.html